Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم پاک نیا گفت: اولین و مهم ترین گام برای پر کردن حساب بندگی از حق، توبه است، بازگشت به سمت حق و این بازگشت متوقف به یک سری اقدامات و تمهیدات است،

 

 به گزارش خبرنگار  گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان آنچه در ادامه می آید بخش اول گفتگوی ما با حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم پاک نیا، مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم درباره حقیقت عید قربان و مفاهیم دعای نماز این عید  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بسیاری از افراد این اشتیاق را دارند که با قربانی کردن نفس خود به آن مقام ناب بندگی برسند اما واقعا نمی دانند که گام های این راه چیست. اگر ما می خواهیم نفس خود را قربانی کنیم چه باید بکنیم؟

این راه مقدماتی دارد که در فرمایش و رهنمون های اهل بیت علیهم السلام به کرات وارد شده است. کسی که می خواهد مشرف به مقام حاجی واقعی شود باید توبه کند. اگر توبه کند و توبه او واقعی باشد در آن صورت می تواند باطن قضیه را بفهمد. امام صادق علیه السلام به ابوبصیر که از زیادی حاجیان در هنگام طواف خانه خدا در شگفت شده بود می فرماید این طور نیست و دست خود را بر چشمان ابوبصیر می کشد و در حقیقت چشم قلب او را بیدار می کند و ابوبصیر می بیند که افراد خیلی کمی آن جا هستند و مابقی در صورت انسانی نیستند. ما از این ها متوجه می شویم که اگر مقدمات و آمادگی روحی و معنوی فراهم نشود شما هر چقدر هم که در ظواهر بچرخی سودی نخواهد اشت. هر چقدر هم که اللهم لبیک بگویی جوابی نمی آید و برگشت می خورد.

چرا این گونه است؟

مثل این می ماند که شما چک صادر کرده اید اما در حساب مربوط به آن چک، پولی وجود ندارد. در حقیقت حساب شما خالی است بنابراین چک، برگشت می خورد. در این جا هم فرد درست است که اظهار بندگی و خلوص و لبیک اللهم لبیک می کند اما در حقیقت در حساب بندگی او، حق وجود ندارد. حساب بندگی او از حق خالی و از اغیار پُر است.

چه کنیم که حساب بندگی را از حق پر کنیم و از اغیار، خالی؟

اولین و مهم ترین گام همچنان که اشاره شد توبه است، یعنی بازگشت به سمت حق و البته این بازگشت متوقف به یک سری اقدامات و تمهیدات است، فی المثل شما نمی توانید توبه کنید مگر این که حق الناس را به جا بیاورید و حقوقی که از دیگران ضایع کرده اید به جا بیاورید و جبران کنید. شما نمی توانید حقیقتا توبه کنید مگر این که حقوق الهی را که به گردن دارید به جا بیاورید و جبران کنید.

نکته دیگر در این باره که می تواند راهگشا باشد و زمینه قربانی شدن در راه حق را فراهم نماید انجام واجبات و ترک محرمات است.  چه واجباتی بر گردن من است؟ خداوند چه واجباتی را بر من امر کرده است آن ها را به جا بیاورم و از چه اموری مرا نهی کرده است از آن ها پرهیز کنم. اگر این امور به درستی انجام شود و فرد توبه حقیقی را انجام دهد در آن صورت متوجه می شود که ماموریت او در این دنیا چیست و اساسا برای چه به این دنیا آمده است.

برخی تصور می کنند که اعمال و مناسک حج از جمله رخدادهای آن به ویژه عید قربان و نماز آن مربوط به حجاج است و به دیگران مربوط نمی شود. آیا این گونه است؟

عید قربان مخصوص حاجی نیست و  افراد دیگر هم می توانند نماز عید قربان را بخوانند که نکات بسیار مهم و کلیدی در آن آمده است. شیخ طوسی، بزرگ ترین نظریه پرداز عالم شیعه در کتاب "مصباح المتهجد" و بزرگ ترین فقیه ما سیدمحمدکاظم یزدی در کتاب عروه الوثقی متن دعای قنوت نماز عید سعید قربان را آورده اند که 9 بار در دو رکعت نماز تکرار می کنیم، خواندن این دعا مستحب است و اختصاص به حاجی و غیر حاجی هم ندارد. در این دعا از صفات کمالیه حق استمداد می کنیم که : اَللَّهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَهْلَ التَّقْوَى وَ الْمَغْفِرَةِ. ما در قنوت نماز عید قربان با خواندن این کلمات در حقیقت خداوند را به صفات کمالیه او می خوانیم. ای خداوندی که اهل بزرگی و عظمت و جود و بخشش و عفو و گذشت و مغفرت هستی، وقتی کسی به بزرگی و عظمت حق تعالی پی ببرد در آن صورت به خداوند عرضه می دارد که خدایا تو اهل جود و بخشش و فیض و گذشت و مغفرت هستی پس مرا نیز بیامرز، اما این زمانی محقق می شود که فرد، شایستگی درک قلبی آنچه را که بر زبان می آورد داشته باشد. در حقیقت کسی که به عید قربان حقیقی رسیده باشد دیگر خود و خدا را شناخته است بنابراین قربانی او که در حقیقت نفس خود اوست در درگاه الهی پذیرفته شده است.

در ادامه این فراز از دعا ما به أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْيَوْمِ الَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهِ عَلَيْهِ وَ آلِهِ می رسیم. علت این که به روز عید قربان قسم یاد می کنیم و آن را نزد خداوند می آوریم و می گوییم بحق هذا الیوم چیست؟

به خاطر این است که وقتی کسی به عید قربان برسد و غیر الله را از قلب و درون خود بزداید به جایگاهی بس متعالی و مقدس دست یافته است و به خاطر همین است که ما می گوییم عید و عید یعنی ما به آن حقیقت متعالی بازگشته ایم و این عید مایه عزت مسلمانان است و ما به خاطر این عید، حاجات خود را از خداوند می خواهیم. نکته مهمی که در این باره وجود دارد ما در این دعا از پیامبر (ص) هم یاد می کنیم و او را تکریم و سپاس می گوییم چون به واسطه پیامبر است که ما می توانیم از چشمه توحید بنوشیم بنابراین حق آن است که از او و خاندان او یاد کنیم بنابراین از عید قربان به عنوان زُخْراً وَ شَرَفاً وَ كَرامَةً ومَزِيداً أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ یاد می کنیم همچنان که وقتی حاجیان می خواهند به مکه بروند پیش از ورود به مکه به مدینه می روند و پیامبر (ص) را زیارت می کنند و در حقیقت سفر به سمت خداوند با زیارت رسول او آغاز می شود و این همه اجر و ثواب که بر صلوات بر پیامبر و خاندان او در نظر گرفته شده به خاطر اهمیت جایگاه پیامبر و عزیز بودن او نزد خداوند است.

در فراز دیگر قنوت نماز عید قربان می خوانیم: وَ أَنْ تُدْخِلَنِي فِي كُلِّ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُخْرِجَنِي مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ. این داخل شدن ها و خارج شدن ها به چه معناست؟

حرکت به سمت خداوند و سیر الی الله، بدون داخل شدن در خیر و خوبی ها و خارج شدن از شر و بدی ها ممکن و میسر نیست. مسلمانان از بدی ها باید دوری جویند و به سوی خوبی ها بروند بنابراین از خداوند می خواهیم مرا در هر خوبی که محمد (ص) و خاندان او در آن وارد شده اند وارد گردان و از هر بدی و شری که محمد و خاندان او از آن خارج شده اند خارج گردان. نکته دیگری که در این دعا آمده است صحه گذاشتن بر جایگاه امامت و ولایت است. عید قربان، روز ولایت و امامت است همچنان که تصریح می کند: "صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ"‏ یعنی ما خودسرانه و بدون رهبر و حضور انسان کامل نمی توانیم به سوی حق حرکت کنیم. لذا در دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه که دعای مفصلی است و با "اللهم هذا یوم مبارک میمون" آغاز می شود و اختصاص به دعای امام درباره عید قربان دارد حضرت عید قربان را روز امامت می داند: اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الْمَقَامَ لِخُلَفَائِک وَ أَصْفِیائِک وَ مَوَاضِعَ أُمَنَائِک فِی الدَّرَجَةِ الرَّفِیعَةِ الَّتِی اخْتَصَصْتَهُمْ بِهَا قَدِ ابْتَزُّوهَا، وَ أَنْتَ الْمُقَدِّرُ لِذَلِک، لَا یغَالَبُ أَمْرُک، وَ لَا یجَاوَزُ الْمَحْتُومُ مِنْ تَدْبِیرِک‏ کیفَ شِئْتَ وَ أَنَّى شِئْتَ، وَ لِمَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ غَیرُ مُتَّهَمٍ عَلَى خَلْقِک وَ لَا لِإِرَادَتِک حَتَّى عَادَ صِفْوَتُک وَ خُلَفَاؤُک مَغْلُوبِینَ مَقْهُورِینَ مُبْتَزِّینَ، یرَوْنَ حُکمَک مُبَدَّلًا، وَ کتَابَک مَنْبُوذاً، وَ فَرَائِضَک مُحَرَّفَةً عَنْ جِهَاتِ أَشْرَاعِک، وَ سُنَنَ نَبِیک مَتْرُوکةً.

همان طور که می بینید حضرت در این دعا به صراحت به نکته کاملا سیاسی اشاره می کند و به غصب امامت و انحرافاتی که از مسیر امامت و ولایت انجام شد می پردازد. در حقیقت امام به این موضوع می پردازد که نمی توان بدون امامت این مسیر را پیش برد و از این زاویه، روز عید قربان روز تبیعت منتظران امام زمان (عج) با آن امام بزرگوار است لذا در عید قربان، خواندن دعای ندبه هم مستحب است.

آخرین فراز دعا هم این است که: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ وَ أَعُوذُ بِكَ فِيهِ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُكَ الْمُخْلِصُونَ‏. در این جا باز روی این موضوع تکیه و تاکید می شود که ما برای رسیدن به فلاح و نجات باید از شایستگان تبعیت کنیم.

 

پایان پیام/187

منبع: شبستان

کلیدواژه: دعای قنوت عید قربان نماز عید قربان خاندان او حساب بندگی نماز عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۰۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آیین پایانی ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در قسمت جمع بندی مطرح کردیم باید به چند موضوع به صورت ویژه توجه شود؛ اول اینکه گفت و گوهای فرهنگی بهترین راه حل برای حل منازعات منطقه‌ای و جهانی است.

به گزارشگزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: دومین بحث مورد تاکید این بود که گفت و گوهای فرهنگی نباید پشت میزها و در داخل جلسات و محصور در اتاق‌ها و سالن‌های همایش باشد، گفت و گوهای فرهنگی باید به راه حل میدانی منجر شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مشکلاتی را در دنیا می‌بینیم از جمله مسائلی که در غزه رخ می‌دهد آزار دهنده هستند دنیای غرب حتی در دانشگاه‌ها که محل گفت‌وگوهایی علمی، فرهنگی و آموزشی است اجازه دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم را نمی‌دهد و حتی به شهروندان خود رحم نمی‌کند؛ براساس این مسائل باید نظام گفت و گوی فرهنگی بازسازی نوین شود؛ بازسازی براساس کمک به حل مسائل و حقیقت.

وزیر فرهنگ گفت: امروز حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است، حقیقت، کودکان و زنانی هستند که در فلسطین با ددمنشی به خاک و خون کشیده می‌شوند ولی هیچ کس در مجامع جهانی و بین المللی کار مؤثری انجام نمی‌دهد.

وی افزود: با استفاده از این فرصت توقعاتمان را مطرح کردیم و اعلام کردیم گفت‌وگوهای فرهنگی نمی‌تواند به ظلم، ستم و فجایع انسانی بی اعتنا باشد؛ وقتی نشستی عنوان فاخر گفت‌وگوهایی فرهنگی را یدک می‌کشد باید بتواند به مشکلات و مسائل با صراحت و نه با انفعال و بیان جملات دوپهلو بپردازد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه امیدوارهستیم گفت و گوهایی که مطرح شد فرصتی باشد برای توجه بیشتر به حقیقت، گفت: جمهوری اسلامی ایران در میان دولت‌ها خیلی دست پری ندارد چراکه خیلی از دولت‌ها در گفت و گوهای خصوصی اعلام هم‌بستگی می‌کنند ولی در سخنگاه ها دچار محدودیت‌ها و رودربایستی با قدرت‌های حاکم بر جامعه جهانی می‌شوند و امیدوار هستیم این وضعیت به زودی تغییر یابد.

کد خبر 750191

دیگر خبرها

  • ۱۰ حقیقت حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • پلیس جمهوری اسلامی ایران مفتخر به حمایت مردم عزیز است
  • رفتار آمریکا با دانشجویان حامی فلسطین حقیقت حقوق بشر آنها را روشن کرد
  • ناتینگهام فارست، تیمی که همیشه در مورد داوری حقیقت را می‌گوید
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد پیامک/ نخستین متن پیامکی تبریک کریسمس بود
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد پیامک/ اولین متن پیامکی تبریک کریسمس بود
  • اهتمام به مسائل سیاسی جامعه و بندگی از ویژگی‌های استاد مطهری بود
  • همه عرصه‌های کارگری عرصه جهاد است
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد