هر کس حافظ نفس خود باشد دعای او مستجاب است
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۶۲۹۰
استاد حوزه علمیه گفت: پیامبر اسلام (ص) درباره کسی که حافظ نفس خود بود فرمودند به او بگویید دعا کند دعای او مستجاب است.
بهگزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجتالاسلاموالمسلمین «حسین انصاریان» بهمناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه هدایت به سخنرانی پرداخته و گفت: توبه مقامی است که برای انسان قرار داده شده و براساس صریح آیات قرآن هر کس به این مقام برسد محبوب خداوند میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: توبه لغتی عربی است که در زبان فارسی به معنای بازگشت است. حجتالاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به روایتی از رسول خدا(ص) عنوان کرد: حضرت میفرمایند دشمنترین دشمنان شما غریزهای است که بین دو پهلوی شما قرار دارد و آن غریزه جنسی و شکم است.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: شکم و غریزه جنسی برای کسی که مقید به حلال و حرام خدا نباشد دشمنی است که او را دنبال خود میبرد و آرام هم نمیشود تا وقتیکه او را تحویل جهنم بدهد.
وی افزود: در دنیا این دو عضو دوزخ دارند اما چون دنیا به روی چشم ما پرده کشیده که عذاب دوزخی آنها را نمیبینیم.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به آیه ای از قرآن گفت: کسانی که مال یتیم را به ناحق میخورند آتش به شکم خود میریزند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جهنمیها درخواست بازگشت میکند اما برگشت داده نمیشوند، اظهار کرد: دوزخ عمل خود انسان است، خداوند میفرمایداگر انسان در دنیا نیت و عمل میکرد و به پیشگاه من برمیگشت من با قدرت خود آتش عذاب را برای او خاموش میکردم.
وی با بیان اینکه شکم و غریزه جنسی چموش هستند اگر رها شوند تا انسان را تحلیل جهنم ندهد دست بر نمیدارند، عنوان کرد: بسیاری از دشمنان با محبت دوست انسان میشوند اما شکم و غریزه دشمنی هستند که هر چه به آنها بدهید راضی نمیشوند محبت آنها را دشمن تر میکند.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان افزود: غریزه را برای تولید نسل قرار دادند که فرزند صالحی تربیت کرده و تحویل جامعه بدهید.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در آیات توبه کلمه اصلاح آمده است، گفت: وقتی از حرام توبه کرده و برگشتید وارد اصلاح شوید که توبه میوه دهد، میوه آن رحمت و مغفرت خداوند است اگر توبه میوه ندهد برگشت واقعی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: امام صادق(ع) میفرمایند برای توبه حرامها را به صاحبان آن برگردانید کسانی را هم که نمیشناسید رد مظالم کنید.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان بیان کرد: توبه انسان را به سوی غفور، رحیم، کریم، رحمان، لطیف و عزیز هدایت میکند. امیرمؤمنان امام علی میفرمایند هیچ شفاعت کنندهای نجاتبخش تر از توبه نیست بدهی و دین مردم را بدهید، حتی شهادت هم آن را پاک نمیکند.
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: حکماء میفرمایند دزدترین دزدان هوای نفس است که کمینکرده ارزشهای شما را غارت کند، قیمت شما را بشکند و شما را از عبادت خدا و خدمت به مردم دور کند، کنار این دزد بیدار باشید تا بهمرور ضعیف شود و از بین برود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام (ص) درباره کسی که حافظ نفس خود بود فرمودند به او بگویید دعا کند دعای او مستجاب است.
پایان پیام/487منبع: شبستان
کلیدواژه: رمضان ۱۴۰۰ ماه مبارک رمضان استاد انصاریان حسینیه هدایت حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۶۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تفال به حافظ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است...
فرارو- فال گرفتن از آثار ادبی، از باورهای کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان میبردند بهرهای از کلام حق دارند رجوع میشد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.
آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است
یا رب این تأثیر دولت در کدامین کوکب است
تا به گیسوی تو دست ناسزایان کم رسد
هر دلی از حلقهای در ذکر یارب یارب است
کشته چاه زنخدان توام کز هر طرف
صد هزارش گردن جان زیر طوق غبغب است
شهسوار من که مه آیینه دار روی اوست
تاج خورشید بلندش خاک نعل مرکب است
عکس خوی بر عارضش بین کآفتاب گرم رو
در هوای آن عرق تا هست هر روزش تب است
من نخواهم کرد ترک لعل یار و جام می
زاهدان معذور داریدم که اینم مذهب است
اندر آن ساعت که بر پشت صبا بندند زین
با سلیمان، چون برانم من که مورم مرکب است
آن که ناوک بر دل من زیر چشمی میزند
قوت جان حافظش در خنده زیر لب است
آب حیوانش ز منقار بلاغت میچکد
زاغ کلک من به نام ایزد چه عالی مشرب است
شرح لغت: کم رسد:هرگز نرسد/عارض: رخسار /ناوک: تیر کوچک.
تفسیر عرفانی:۱- حضرت حافظ در بیت چهارم میفرماید:
* یار من که سوار بر گزیده مرکب سخن و ناز میباشد و ماه تابان منصب آینه داری در خدمت اوست، تاج زرین مهر با همه بلندی، مقام غبار نعل اسب وی به شمار میآید.
مرحبا بر شما که چنین محاسنی داری. پس انسانی موفق، با اراده، صمیمی و مهربان هستی، اما متاسفانه این زیبایی ها، به علاوه زیبایی جمال، موجب غرور شما شده است. در حالیکه شاخ درخت هر چه پربارتر شود، افتادهتر میباشد.
۲- بسیار فال خوبی است. ستاره سعد در برج ثور (اردیبهشت) قرار دارد و به مرادت حتما میرسی و جای نگرانی نیست.
۳- آینده در دستان توانای شماست و موفقیت در چند قدمی به شما چشمک میزند، موفق باشید.
تعبیر غزل:به زودی برای تو فرصتی مساعد فراهم میگردد. بخت به تو روی کرده و زمان کامیابی فرا رسیده است. برای رسیدن به مقصود خود از توسل به خدا و تاثیر دعا غافل مشو. گرچه امکانات فعلی تو محدود است، ولی میتوانی با استفاده از تواناییهایی که در وجود تو نهفته است به کامیابی برسی، دست از تلاش بر ندار و از سرزنشها مرنج که خدا با توست.