شرح دعای روز چهاردهم ماه رمضان؛ چه رابطهای بین گناه و بلا وجود دارد؟
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۸۹۸۹
ایسنا/قم در دعای روز چهاردهم ماه رمضان میخوانیم:«خدایا در این ماه مرا بر لغزشهایم مؤاخذه مکن و از اشتباهات و لغزش هایم درگذر و هدف بلاها و آفتها قرارم مده به عزّتت ای عزّت مسلمانان».
«اللَّهُمَّ لا تُؤاخِذْنی فیهِبِالْعَثَراتِ، وَأَقِلْنِی فیهِ مِنَ الْخَطایا وَالْهَفَواتِ، وَلا تَجْعَلْنیفیهِ غَرَضاً لِلْبَلایا وَالْأفاتِ، بِعِزَّتِکَ یا عِزَّ الْمُسْلِمین»
«خدایا در این ماه مرا بر لغزشهایم مؤاخذه مکن و از اشتباهات و لغزش هایم درگذر و هدف بلاها و آفتها قرارم مده به عزّتت ای عزّت مسلمانان».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان از منظر آیتالله مکارم شیرازی:
ترسیم کیفیت نگاه انسان هنگام گناه کردن به خدا، تبیین مفهوم «اقاله»، توبه پذیر بودن خدا، ترسیم رابطه گناه و مصیبت از جمله نکات مهمی است که در دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان مورد اشاره قرار گرفته است.
خدایا با فضلت با ما رفتار کن نه عدلت!
روشن است که هر انسانی به جز معصومان (ع) در زندگی خود گرفتار لغزش یا لغزش هایی میشوند. در این میان اگر از خشم و غضبش ترسان بودیم، به عفو و رحمتش پناه میبریم و اگر از عدالتش بیمناک شدیم، به فضل و کرمش پناهنده میشویم؛ زیرا عدل مرکبی است نگران کننده، در حالی که عفو مرکبی است آرام بخش و از خداوند تقاضا میکنیم که ما را بر آن مرکب آرام بخش سوار کند تا آسوده خاطر به جوار قرب او نائل آییم و فارغ البال از مجازاتهای دردناک، در سایه لطفش قرار گیریم و این همان مضمون جمله معروفی است که به عنوان دعا در نمازها و غیر نمازها خوانده می شود: «إلهنا عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک یا کریم».
لذا موازنهای میان پاداش الهی و اعمال مؤمنان نیست، بلکه از آن افزون و بسیار برتر و بالاتر است و در این مرحله همه جا با فضل او روبرو هستیم و در کیفرش با عدل او.
«اقاله» چیست؟
«إقاله» از مادّه «قیل» (بر وزن سیل) به معنای هر نوع چشم پوشی اطلاق شده است.
خداوند بسیار توبه پذیر است
«توبه» در اصل به معنی بازگشت از گناه است (این در صورتی است که به شخص گنه کاری نسبت داده شود) ولی در قرآن و روایات اسلامی بارها به خدا نسبت داده شده است، در این صورت به معنی بازگشت به رحمت است، همان رحمتی که به خاطر ارتکاب گناه از گنهکار سلب شده بود، پس از بازگشت او به خط عبادت و بندگی خدا، رحمت الهی به او باز میگردد و به همین دلیل یکی از نامهای خدا، «توّاب» (یعنی بسیار بازگشت کننده به رحمت یا بسیار توبه پذیر) است.
صد بار اگر توبه شکستی باز آی
ذکر وصف (توّاب) در قرآن کریم به صورت صیغه مبالغه، اشاره به این نکته است که اگر بندهای یک یا چند بار گناه کرد و توبه را شکست مأیوس از عفو و رحمت او نگردد، چرا که او توّاب یعنی بسیار توبه پذیر است.
بدیهی است هنگامی که انسان این در را به روی خود باز میبینند و دریای رحمت الهی را به حکم توّاب بودن خداوند، مواج مشاهده میکنند، در پی بازگشت و اصلاح و جبران خواهند بود و این خود نردبان تکامل انسان محسوب میشود.
بیتردید گناهان آثار تخریبی فراوانی دارند که نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت، از جمله آنکه بر اثر انحراف از حق و ارتکاب گناه، مجازات و کیفر و بلا دامان انسان را میگیرد.
امام صادق (ع) در روایتی میفرماید: «هنگامی که چهار گناه شایع بشود چهار بلا دامنگیر مردم میشود: هنگامی که «زنا» شایع شود زلزله ها آشکار میگردد و هنگامی که مردم از دادن زکات امساک کنند مرگ و میر در چهارپایان میافتد و هنگامی که حاکمان در قضا ستم کنند آسمان از باریدن باران باز میایستد و هنگامی که پیمانها شکسته شود مشرکان بر مسلمین پیروز میشوند».
همانگونه که در روایتها نیز آمده است یکی از عوامل نزول بلا، شیوع برخی از گناهان بزرگ در میان مردم است؛ چنانچه در دعای کمیل می خوانیم: «اللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتی تُنْزِلُ الْبَلاءَ ...؛ بارالها! آن گناهان مرا بیامرز که موجب نزول بلا میشود!»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ماه رمضان دعای ماه رمضان دعای روز چهاردهم ماه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۸۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند
آیت الله میرزا محمدحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با تاکید بر لزوم همفکری و هم اندیشی جهان اسلام در برابر جنایات صیهونیست ها در غزه و پایان دادن به کشتار مسلمانان بی دفاع، اظهار داشت: امام صادق عليه السلام می فرماید: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در مراسم مناى حجّة الوداع، در مسجد خيف، خطبه ايراد فرمود و ابتدا حمد و ثناى الهى گفت و سپس فرمود : سه كار است كه دلِ هيچ مرد مسلمانى نسبت به آنها خيانت و نا راستى روا نمى دارد؛ خالص گردانيدن عمل براى خدا و خيرخواهى و صداقت نسبت به پيشوايان مسلمانان و همراهى با جماعت آنان، زيرا دعوت و رسالتشان، آنها را از هر سو در ميان گرفته است.
وی در ارتباط با حدیث مذکور توصیحاتی ارائه نمود و بیان کرد: خداوند متعال شاد و خرم کند بنده ای را که به خداوند نظر کند و بنده ای که سخن مرا بشنود و در گوش خود قرار بدهد و برساند به کسی که این حدیث را نشنیده است.
وی عنوان کرد: اول اخلاص در عمل برای رضای خدا ، دوم خیرخواهی کسانی که در امامت و راس امور قرار می گیرند، از امام معصوم و دیگران که جانشین او هستند و جز به جز افراد مردم به مانند استانداران ، فرماندهان جنگ ، اقتصاد و اختیارداران سیاست که باید خیرخواه باشند.
این عالم شیعه، تصریح کرد: سوم جماعت عامه مسلمین و مومنین را استوار کرده و همراهی جماعت کنیم؛ التزام و ملتزم به جماعت باشیم و کسانی که جمعی را دارند و اجتماع بزرگی را تشکیل داده اند، در واقع عمده جماعت مسلمین باید یک ید واحده باشند و آن را حفظ کنند.
وی با اشاره به شرایط حساس منطقه، اظهار داشت: از همگان دعوت می شود که به یکدیگر بپیوندیم؛ همه مسلمین برادر یکدگیر هستند و خون های آنان مساوی است، مسلمان باید فدای مسلمان شود و یا هر دو فدای اسلام شوند، نه آنکه شاهد درگیری و خونریزی مسلمان توسط صهیونیست های جنایتکار باشیم و این غیر قابل قبول است.
وی در پایان تاکید کرد: ارتباط ، همدلی و با هم بودن گاها برای تصمیم گیری و سست نشدن، یک امر ضروری برای پیشرفت هر جامعه ای است و از این رو باید از جنگ ها، تنش ها ، بالا و پایین کردن های بی ملاک و بی معنا پرهیز نمود، فلذا احترام به اندیشه های یکدیگر ولو به مصلحت فردی نباشد باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/